perjantai 17. heinäkuuta 2020

Ruusukuvioidut sukat

Ehdin juuri parahiksi saamaan nämä sukat valmiiksi ennen mustikoiden keruuta. Eipä näissäkään mitään erilaista ole pari vuotta sitten tehtyihin samanlaisiin verrattuna. Muuta erilaista ei ole kuin koko. Nämä muutaman numeron pienemmät. Kyllä on välillä mukava neuloa ihan yksinkertaista vaikka usein olen sitäkin mieltä että monikirjavat ja pitsiset ovat mulle sopivampia neulottavia.
Lankana näissä ohutta, 2:n puikoilla sopivaa 75% villa/25% polyamidia ja sukkien paino vain 48g.
Eilen olin sitten ekaa kertaa mustikoita etsimässä ja löytyihän niitä pieni korillinen. Ei ole vielä joka paikassa mustikat niin kypsiä että irtoisivat sovinnolla varsista. Nyt täytyy sanoa että kahden vuoden tyhjän poimimisen jälkeen mustikkaa on reilusti. Harvemmin maistelen metsässä miltä mustikat maistuvat mutta eilen pistin muutaman kourallisen suuhun. Joko mun suun on mennyt pilalle tai sitten tosiaan puuttuu se mustikalle ominainen maku. Mun saalis on aina vähän niukahko kun kerään mustikat mieluummin ilman poimuria ja puhtaaksi suoraan koriin. Nyt tottumatta taas selkäkin pistää hanttiin jo 2-3 tunnin kyyristelyn jälkeen.

lauantai 11. heinäkuuta 2020

Jälleen yksi suosikkikauluri lempivärissä

Kyllä se talvikin vielä syksyn jälkeen saapuu. On ainakin kaulanlämmitin valmiina jos oikein viima käy aiemminkin. Tämä malli on vaan niin kaunis että kelpaa neuloa vaikka kuinka monta kertaa. Ohjehan löytyy täältä: http://magic-art.info/blog/manishka_vjazanie_spicami/2014-10-14-471
Tiesin jo aloittaessani että yksi 50g:n kerä ei riitä ja suunnittelin siinä neuloessa että millä langalla jatkan. Samaa lankaa eri väreillä olisi kyllä ollut mutta ei sopinut tuon pinkin kanssa mikään niistä. Laitoin sitten samaa sävyä Baby Ull-lankaa reunaan vaikka olikin ohuempaa mutta kyllä se tuossa virkkauksessa kelpasi. Molemmat käytetyt langat ovat 100% villa, reunalanka jopa merinoa.

Tämä kauluri menee ystäväni lapsenlapsille, jollekin tytöntyllerölle. Neulottu 3:n puikoilla ja painoa kaulurille tuli 60g.

lauantai 4. heinäkuuta 2020

Vaaleanpunaiset kukkasukkaset


Nyt valmistuivat kyllä niin hempeät sukkaset ettei vielä tähän neulomisikääni ole toisia samanlaisia ollut. Paitsi pari vuotta sitten kun tein ekat samanlaiset mutta valkoiset ja jos värin voi valita niin kyllä vaaleanpunainen valkoisen aina voittaa. Kuinka onkin juuri tasan kaksi vuotta siitä kun valkoiset neuloin.
Oli varastossa vain yksi 50g:n kerä tuota arwettaa vaaleanpunaisena. Suunnittelin jo neuloessa että miten jatkan kärjessä jos ei riitäkkään tämä kerä mutta hyvin riitti ja jäi muutama metri tähteeksikin. Kyllä langan laadulla on suuri merkitys sille millaista jälkeä tulee puikoilta ja täytyy sanoa että tästä langasta tulee tasaista ihan itsestään.
Simpukkareunuksen ohje on Puikkomaisterin blogissa olleesta ruususukan mallista jota neulottiin pätkittäin jonkun vuoden ystävänpäivän tienoilla. Enää ohjetta ei löydy sieltä mutta Novitan sivuilla on samanlaisen reunuksen malli. Toteutus on vähän erilainen mutta jos osaa etsiä youtubesta oikeilla sanoilla niin löytyy varmaan tämä mun käyttämä reunuskin. Oikeilla sanoilla tarkoitan englantia jota en itse osaa joten en osaa neuvoa enempää.
Kantapään neuloin ristiinvahvistettuna ja kantalapun reunaan tein kolme silmukkaa ainaoikeaa. Reunasta on helppo kerätä silmukat puikolle eikä jää suuria reikiä näkyviin. Olen alkanut jatkamaan kantapään vahvistettua neulosta niin kauan kuin riittää kiilassa kavennettavia silmukoita. Mulla itselläni tahtoo sukat kulua juuri siitä kohtaa rikki missä vahvistettu neulos loppuu siis jos ei jatka sitä pidemmälle. Kärkikavennus on spiraali ja molemmissa eri suuntiin. Tykkään pyöreästä kärjestä.
Kirjonta on näissä sukissa se kaikkein kivoin homma vaikka ei sitäkään voi illalla tehdä kovin myöhään silmät unesta ristissä niinkuin eräänä iltana tein. Seuraavana aamuna ei silmukat täsmänneet eli purkuun meni muutaman kymmenen silmukan osalta. Kuvioon riittää pienetkin pätkät lankaa. Sukkien paino 51g ja neulottu 2:n puikoilla.

perjantai 26. kesäkuuta 2020

SukkaFinlandia 2020 Ingrid

Tämä kaunis malli on Niina Laitisen SukkaFinlandia 2020 suunnittelema "Ingrid". Olen joka vuosi osallistunut koitokseen mutta vain tukijoukkoina eli maksanut osallistumismaksun. Voi olla että tämä Niinan malli oli ensimmäinen jonka olen puikoille asti saanut. En voisi ajatellakaan että kilpailisin koska olen hidas neuloja enkä nauttisi ollenkaan koko jutusta. Kun maksaa osallistumismaksun saa monta kaunista mallia itselleen ja onhan niitä sitten aika neuloa vaikka vuosia myöhemmin.
Tuskin tämäkään malli olisi puikoilleni joutunut ellen olisi ennen juhannusta  nähnyt jonkun muun neulomia sukkia jossa maininta että mitkä sukat olivat kyseessä. Olipahan vaan niin mielenkiintoinen neulottava ettei yhtään pitkästyttävää hetkeä tullut. Kaaviomerkkejä oli vaikka muille jakaa ja usein huomasin että illalla silmien jo väsyessä merkit näyttivät samoilta ja aamulla sai korjailla pari riviä että silmukat kaartuvat oikeaan suuntaan.
Lanka on Nalle aloeveraa joka tuntuu käsiin paljon miellyttävämmältä kuin ihan normi-Nallet. Kulutus 72g, pitsiosuus neulottu 3:n ja sileä kärki sen jälkeen 2½:n puikoilla.
Sitten pitikin päätä armahtaa ja neuloin raitasukat kirjavasta Nallesta ja tuota harmaata lankaa en tiedä mitä on kun puuttuu vyöte. Kolme kerrosta aina Nallella ja yksi harmaa raita väliin. Sukat painaa 57g ja neulottu 2½:n puikoilla.

lauantai 20. kesäkuuta 2020

Melkein perussukat

Vaikka nuo paksut langat on mulla melkein kiellettyjen listoilla niin silloin tällöin pitää joku pari niistäkin neuloa. Pienet määrät kestää vääntää mutta sitten taas ohuempien lankojen pariin. Näissä sukissa etsin muutaman värin jotka sopivat yhteen, eikä mitään väri ollut paljon. Paitsi tuota harmaata josta en tiedä mitä se on kun ei ollut vyötettä tallella. Jotain muuta kuin 7 Veljestä tai Jannea kun oli jotenkin tiivistä ja kovaa lankaa. Toivottavasti kestää hyvin kulutusta tuossa kantapäässä. Nuo vihreät ja keltainen ovat sitä Jannea ja punainen 7 Veljestä.
Joku ihasteli tuota kantapään reunassa olevaa ainaoikein-neulosta. Olen alkanut käyttää sitä yhä enenevissä määrin kun saa niin hyvin poimittua ne silmukat reunasta eikä jää yhtään reikiä eikä tarvitse kierteellä neuloa poimittuja silmukoita. Kantapään vahvistettua olen jatkanut siihen asti kun silmukat normalisoituvat eli kiilakavennus loppuu. Kärjessä tykkään tuosta spiraalikavennuksesta. Lankoja kului 102g ja neulottu 3:n puikoilla.
Juhannus aloitettiin eilen oikein railakkaasti ja saatiin ensimmäinen 1,5 litran pullo tuhottua, (omenamehua). Oli niin makeaa että olsi pitänyt jollain vähän terästää.

Minäkin osallistuin tuohon lupiinien hävitykseen, naapurin puutarhasta. Mukavaa ja lämmintä juhannusta jos joku erehtyy tätä blogiani lukemaan.

torstai 11. kesäkuuta 2020

Taivasmatkasukat

Ensimmäiset tätä laatua mun neulojan uralla. Eräs ystäväni kysyi että tekisinkö taivasmatkasukat hänen edesmenneelle ihanalle appiukolleen. Lupasin neuloa kun ei niissä muuta erilaista ihan perussukkiin verraten ole kuin tuo ristin kuva jalan päällä. Kotona oli valkoista lankaa joka on 100% suomenlampaan villaa.
Jos nyt joku ei tykkää kun sukat on kuvassa elävän ihmisen jaloissa niin se on sitten hänen murheensa, ei minun. Sukkaparin paino 79g ja neuloin 2½:n puikoilla. Sukat aloitettu kärjestä ja kiilakantapään tein kun olen siihen nyt niin mieltynyt.

keskiviikko 3. kesäkuuta 2020

Vaalea lila vauvansetti

Vielä löytyy aiemmin neulottuja junasukkia jotka vaativat kavereita. Junasukkia on niin kiva neuloa sellaisina välitöinä missä ei tarvitse ohjetta lukea niin niitä on useampikin pari odottamassa pieniä jalkoja.
Tätä vaaleaa lilaa lankaa oli vain yksi 50g:n kerä enkä alunperinkään ajatellut että siitä muuta tekisin kuin ehkä parit junasukat. Nyt kun tuo myssy tuntuu niin kivalle ilman ommeltavia saumoja niin piti neuloa sukille lisuketta. Vaikka pienillä puikoilla neuloinkin tiivistä niin ei siltikään riittänyt loppuun asti eli peukuttomat lapaset saivat kärkeen toista väriä. Tein ekan lapasen jo ihan valmiiksi mutta en katkaissut lankaa kun ajattelin että katsotaan pitkällekö riittää. Toista lapasta sain neulottua vain rannekeosan ja sitten purin ensimmäistä senverran että olivat samassa tasossa. Neuloin lapasten värinvaihtokohdan yksiin testisukkiin neulomallani tavalla että sain jotain kivaa kun väri vaihtui. Sai yhdellä kerroksella tuon röpelön aikaiseksi eikä ole kuitenkaan kirjoneuletta.
Junasukat siis aiemmin neulottu ja nyt niille lisuketta eli norjalainen vauvanmyssy johon lankaa meni 18g ja resori neulottu 2:n puikoilla. Muuten myssy 2½:n puikoilla. Kun lanka on tosi ohutta niin piti lisätä ohjeen suurimman koon päälle vielä muutama silmukka eikä vieläkään hirveän iso myssy tullut. Lapaset neulottu 2:n puikoilla ja lankojen yhteiskulutus parissa 14g.