Viimekeväänä jäi silloin neulomistani sukista vajaa kerä lankaa jäljelle. Ajattelin nyt että siitä ihan varrettomat sukat saa kun aloittaa varpaista. Niin sitten tein ja neuloin molempia samanaikaisesti.
Minulla on edelleen hakusessa tuo varpaista varteen sukkien neulominen. Ilmeisesti pitää enemmän harjoitella että menisi yhtä kivuttomasti kuin toisinpäin. Onhan minulla yksi mallikirjakin missä neulotaan kaikki kirjassa olevat sukat varpaista varteen. Vaan se luetun ymmärtäminen ei ole kaikkein vahvimpia puoliani. Siksi mieluusti aloittelen ihan omasta päästä kunhan jotain osviittaa olen joskus jostain ohjeesta ottanut.
Kyllä se kärki ihan onnistui kun vaan kiersin lankaa kahden puikon ympäri kahdeksikon muotoon. Kun saa sen alun neulottua niin sitten jo pelittää. Toinen mitä vasta kanssa harjoittelen on tuo kiilakantapää. Taitaa näissä sukissa olla kolmas ellei sitten vasta peräti toinen yritys.
Mallikuvion löysin jostain Pinterestin syövereistä ja pieni varrentynkä on valepalmikkoa. Niin siitä langan riittävyydestä, ei sitten ihan riittänyt paitsi jos olisin tehnyt muutamaa numeroa pienemmät sukat. Jo neuloessa ajattelin että väri täsmää molemmissa langoissa niin hyvin että kaivelin lipaston laatikosta jämäkerän 100% villalankaa, reumalankana pidetty. Kyllähän se tuossa varressa käy kun ei tule kulutukselle alttiiksi. Terässä olevaa lankaa oli 42g ja varteen meni 3g eli sukkien paino 45g ja neuloin 2:n puikoilla.
maanantai 27. huhtikuuta 2020
maanantai 20. huhtikuuta 2020
Pari sytomyssyä lahjoituslangoista
Tuntuu ihan mukavalta neuloa välillä muutakin kuin sukkia. Nämä pari kappaletta sytomyssyjä lahjoituslangoista on melkein samanlaisia mutta kuitenkin erilaisia. Molemmissa aloitus on päälaella ja mallit ovat pienistä pitsiliinoista. Tykkään neuloa pitsiä mutta ei sellaisilla pienillä liinoilla olisi meidän huushollissa mitään tekoa. Sattuu niitä liinoja olemaan aiemmilta sukupolvilta jo vinot pinot vaikka ovatkin virkkaamalla tehtyjä.
Valkoisen myssyn neuloin ensin ja siinä on teeteen HILLA, 100% puuvillalanka. Lankaa oli yksi 50g:n kerä ja siitä jäi tähteeksi 1m. Ohuessa langassa käytin 2:n puikkoja, sekä sukka- että myöhemmin pyöröpuikkoa.
Tämä toinen myssy on väriltään joku vedenvihreä. Lanka on Novitan RENTO, 85% kierrätyspuuvilla/15% polyesteri. Neuloin 3:n puikoilla vaikka suositus oli 4-5. Lankaa oli 100g:n kerä ja myssyyn meni 90g. Seuraavan myssyn samasta langasta teen kyllä sovinnolla vaikka nelosen puikoilla jos tulisi vähän pehmeämpi lopputulos.
En ehtinyt tänäkään vuonna siihen ystävänpäivä-sytomyssykeräykseen saada yhtään myssyä aikaiseksi mutta saahan näitä neuloa pitkin vuottakin ja viedä Susulle Anjalinin lankakauppaan josta hän ystävällisesti toimittaa ne perille. Valkoinen lanka on siis Anjalinin lahjoittama niinkuin aiemmin julkaisemani vihreän myssynkin lanka.
Venla Tarvainen lahjoitti syksyllä 4 kerää Novitan lankoja ja tämä vedenvihreä myssy oli nyt vasta ensimmäinen jonka niistä neuloin. Kolme eriväristä kerää vielä tuolla pussissa odottelee myssyiksi valmistumista. Hän sanoi osallistuvansa näin sytomyssykeräykseen ja se on minusta hieno ele.
Valkoisen myssyn neuloin ensin ja siinä on teeteen HILLA, 100% puuvillalanka. Lankaa oli yksi 50g:n kerä ja siitä jäi tähteeksi 1m. Ohuessa langassa käytin 2:n puikkoja, sekä sukka- että myöhemmin pyöröpuikkoa.
Tämä toinen myssy on väriltään joku vedenvihreä. Lanka on Novitan RENTO, 85% kierrätyspuuvilla/15% polyesteri. Neuloin 3:n puikoilla vaikka suositus oli 4-5. Lankaa oli 100g:n kerä ja myssyyn meni 90g. Seuraavan myssyn samasta langasta teen kyllä sovinnolla vaikka nelosen puikoilla jos tulisi vähän pehmeämpi lopputulos.
En ehtinyt tänäkään vuonna siihen ystävänpäivä-sytomyssykeräykseen saada yhtään myssyä aikaiseksi mutta saahan näitä neuloa pitkin vuottakin ja viedä Susulle Anjalinin lankakauppaan josta hän ystävällisesti toimittaa ne perille. Valkoinen lanka on siis Anjalinin lahjoittama niinkuin aiemmin julkaisemani vihreän myssynkin lanka.
Venla Tarvainen lahjoitti syksyllä 4 kerää Novitan lankoja ja tämä vedenvihreä myssy oli nyt vasta ensimmäinen jonka niistä neuloin. Kolme eriväristä kerää vielä tuolla pussissa odottelee myssyiksi valmistumista. Hän sanoi osallistuvansa näin sytomyssykeräykseen ja se on minusta hieno ele.
keskiviikko 8. huhtikuuta 2020
Norjalainen vauvanmyssy ja peukuttomat lapaset
Ei ole vauvoja tiedossa lähialueille mutta täytyy välillä neuloa näitä pieniä ihaniakin kun sattuu sopivia lankoja käsiin.
Tämä norjalainen vauvanmyssy on jotenkin helpompi valmistaa kuin se perinteinen ainaoikein neulottu jossa joutuu vielä ompelemaan saumoja. Vasta minullakin on numero 2 tätä mallia mutta ajattelin tehdä kaikille junasukkapareille myssyn ja lapaset kaveriksi. Siis niitä sukkia on tuolla odottamassa jalkoja useampikin pari mutta kun ei ole kenellekään kelvanneet niin jatketaan näin että tulee sitten samaa väriä koko setti. Pieniä on kiva neuloa suurten sukkien välissä.
Myssyyn meni lankaa 32g ja lapasiin 35g. Neulottu 3½:n puikoilla ja tuo lapasten terä kaksinkertaisella langalla kun lankojen paksuus ei ollut ihan sama. Noin saa jonkunkin kerän kulutettua loppuun.
Tämä norjalainen vauvanmyssy on jotenkin helpompi valmistaa kuin se perinteinen ainaoikein neulottu jossa joutuu vielä ompelemaan saumoja. Vasta minullakin on numero 2 tätä mallia mutta ajattelin tehdä kaikille junasukkapareille myssyn ja lapaset kaveriksi. Siis niitä sukkia on tuolla odottamassa jalkoja useampikin pari mutta kun ei ole kenellekään kelvanneet niin jatketaan näin että tulee sitten samaa väriä koko setti. Pieniä on kiva neuloa suurten sukkien välissä.
Myssyyn meni lankaa 32g ja lapasiin 35g. Neulottu 3½:n puikoilla ja tuo lapasten terä kaksinkertaisella langalla kun lankojen paksuus ei ollut ihan sama. Noin saa jonkunkin kerän kulutettua loppuun.
keskiviikko 1. huhtikuuta 2020
Vihreä sytomyssy
Sukkien välissä neuloin yhden sytomyssyn nimettömästä monisäikeisestä puuvillalangasta joka on lahjoituslankaa Anjalinin lankakaupasta. Vähän oli hankala neulottava kun tahtoi aina joku säikeistä jäädä pois puikolta ja sen huomasi vasta parin kerroksen päästä.
Tässäkään ei ole valmista ohjetta vaikka olenkin useamman myssyn neulonut pitsipöytäliinan ohjeella. Päälaelta siis aloitus niinkuin pitsiliinassakin. Loin virkkaamalla sormen ympäri kierrettyyn lankaympyrään 8 silmukkaa ja kiristin langanpäästä reiän umpeen. Niin kauan on helppoa kun seuraa piirrosta mutta ei sitäkään voi kovin pitkälle jatkaa että saa päähän sopivan myssyn. Kaventelin silmukoita sopivasti ympäri myssyn ja reunan tein kaksinkertaiseksi hiirenhammasreunalla. Silmukoita jäljentäen ompelin reunan kiinni eikä yhtään huomaa missä ne jäljitellyt silmukat ovat.
Lankaa kului melkein se koko 50g:n kerä ja neuloin 3:n puikoilla. Vielä tuolla odottelee valkoinen kerä niitä saatuja lankoja myssyksi neulomista.
keskiviikko 25. maaliskuuta 2020
Flamingot sukissa
Jälleen yksi pari testineulontasukkia Sukkaneuvos Katja Makkoselle. Mallin nimi on Flamingo. Tykkäsin mallista kun siinä väritys oli juuri mun mieleeni. Kävin Susun kaupasta langat ostamassa kun ei sitten koton olevinaan ollut noin pirtsakoita keriä. Tosin nyt jälkeenpäin kun pengoin kaappini pussukoita niin olisihan siellä ollut tuota punaista kaksikin kerää. Tämä muistamattomuus puoltaa taas inventaarion tekemistä omista langoista. Osa on hyvinkin lapulla muistissa mutta eipä sitten kaikki kuitenkaan.
Tämä on siis neljäs testipari Katjalle ja neuloin omien lankamieltymysteni mukaan ohuella langalla ja 2½:n puikoilla niin tulivat pienien jalkojen sukat. No ehkä tuo aihekin on enemmän lasten mieleen ja tämä väritys. Minä olisin pienenä ollut ikionnellinen tuollaisista sukista. Olen varmaan pienestä asti tykännyt punaisesta ja vihreästä väristä.
Vähän tein alkuperäiseen piirrokseen muutosehdotusta Katjalle. Olin jo neulonut ekan sukan tuohon asti ja totesin ettei linnun rinta noin latuska voi olla. Katja ehdotti että silmukoisin päälle ne puuttuvat punaiset silmukat mutta eihän mua purkaminen ahista yhtään joten vetäisin puikot pois ja uusi yritys rintaa leventäen. Lankoja kului sukkapariin 73g ja neuloin 2½:n puikoilla muuten mutta kärjen 2:n puikoilla että tuli vähän tiiviimpää. Silmät, nokat ja siivet kirjottu neulalla päälle.
Tämä on siis neljäs testipari Katjalle ja neuloin omien lankamieltymysteni mukaan ohuella langalla ja 2½:n puikoilla niin tulivat pienien jalkojen sukat. No ehkä tuo aihekin on enemmän lasten mieleen ja tämä väritys. Minä olisin pienenä ollut ikionnellinen tuollaisista sukista. Olen varmaan pienestä asti tykännyt punaisesta ja vihreästä väristä.
keskiviikko 18. maaliskuuta 2020
Keijukainen KAL toinen pari
Piti äkkiä neuloa toinenkin pari Keijukainen KAL/Langan rytmi/Sari Suvanto-sukkia. Sillä erotuksella että jätin varresta kaksi kuviokertaa neulomatta. Olen tuolla lipaston laatikossa säilytellyt näitä Zeldan aikoinaan käsinvärjäämiä ihqu-lankoja joissa jostain kumman syystä tahtoo olla paljon juuri tätä pinkkiä väriä. Tässä malli ja lanka kohtasivat totaalisesti.
Luulen kyllä ettei vieläkään lopu tämä malli tähän pariin. Omiin jalkoihin pitäisi vielä neuloa kesäsukat joissa voisi oikein hienostella mekko päällä. Niin kiire oli saada silmukat puikoille että ehdin keriä vain osan vyyhdistä kerälle että pääsin aloittamaan.
Sukkapariin meni lankaa 58g ja neuloin 2½:n puikoilla muuten mutta vaihdoin 2:n puikot kun pitsineule loppui ja alkoi kärkikavennus. Kantapäässäkin vähän muokkasin jatkamalla vahvistettua neulosta sen ajan kunnes kiilakavennuksen silmukat loppuivat.
Luulen kyllä ettei vieläkään lopu tämä malli tähän pariin. Omiin jalkoihin pitäisi vielä neuloa kesäsukat joissa voisi oikein hienostella mekko päällä. Niin kiire oli saada silmukat puikoille että ehdin keriä vain osan vyyhdistä kerälle että pääsin aloittamaan.
Sukkapariin meni lankaa 58g ja neuloin 2½:n puikoilla muuten mutta vaihdoin 2:n puikot kun pitsineule loppui ja alkoi kärkikavennus. Kantapäässäkin vähän muokkasin jatkamalla vahvistettua neulosta sen ajan kunnes kiilakavennuksen silmukat loppuivat.
perjantai 13. maaliskuuta 2020
Perussukkaa ja kauluria pukkaa
Piti ottaa puikoille noita harmaita lankoja ja niitä kun ei ollut tarpeeksi koko pariin niin tuli tällaiset. Miehelle nuo koon puolesta menevät mutta ajattelin että täytyy jotain piristystä saada niin laitoin raidat 7 Veljestä-raitalangasta. Nämäkään langat eivät ole omiani vaan yhden mummelin.
Paksua lankaa niin tuli äkkiä valmista mutta mun ei oikein kädet tykänneet. Lankoja kului tähän pariin 132g ja neuloin 3:n puikoilla.
Tämä kauluri taas on puolestaan sellainen jota neulon mielelläni kun on ohutta lankaa ja pienemmät puikot. Lanka on Dropsin BabyAlpaca 70% ja silkkiä 30%. Kulutus 74g ja neulottu 2½:n pyöröpuikoilla.
Kauluri meni aikuiselle naiselle niin tein tuon kauluriosuuden 15cm korkeaksi. Saksalais/venäläisessä ohjeessa vain 11cm. Reunaa jatkoin myös tuosta lehden kärjestä kun sattui olemaan vajaa kerä ylimääräisenä samaa lankaa varastossa. Reunan päättelyn tein virkkaamalla mutta en ihan ohjeen mukaan. Minä kun en harrasta virkkausta niin en aina ymmärrä niitä ohjeitakaan. Silloin teen oman pään mukaan.
Paksua lankaa niin tuli äkkiä valmista mutta mun ei oikein kädet tykänneet. Lankoja kului tähän pariin 132g ja neuloin 3:n puikoilla.
Tämä kauluri taas on puolestaan sellainen jota neulon mielelläni kun on ohutta lankaa ja pienemmät puikot. Lanka on Dropsin BabyAlpaca 70% ja silkkiä 30%. Kulutus 74g ja neulottu 2½:n pyöröpuikoilla.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
















