keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Ditherit

Viikko siinä aina vierähtää kun jotain keskinkertaista valmistuu. Onhan nämä sukat jo pari päivää olleet valmiit mutta on niin pilvisiä päiviä ollut myös ettei ole kuvaus ulkonakaan oikein onnistunut. Aina ei viitsi sisällä yrittää kun niistä tulee helposti liian keltaisia. Päivänvalo paras valo.
Dither on näiden sukkien mallinimi. En sitten muuta ottanut sanallisesta ohjeesta kuin nimen ja silmukkamäärän. Tiedä sitten onko enää nimensä veroiset mutta malliruudukkoa seurasin järjestelmällisesti. Minä kun olen tämmöinen rimppakinttu niin tein sillä pienimmällä silmukkamäärällä joka oli 64. Tykkään tuommoisista sopivista sukista kun ne käytössä kuitenkin aina vähän venähtävät.
Virheitä on varmaan solkenaan. Niin tiheästi nuo eriväriset silmukat toistuu. Mallikuvassahan on kolmea väriä. Minulla ei ollut kuin kahta eri väriä tai olihan tuo pinkki/vaaleanpunainen itsessään jo kaksivärinen.
Punasävyinen on Neuleunelmien lankaa ja ruskea Heritagen. Sukat painaa 75g ja neuloin 2½:n puikoilla paitsi kärkeen vaihdoin kakkosen puikot tuossa kun on viimeinen kirjoneulekerros.

keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Swallowtail Shawl

Valmista tuli ja aika äkkiä kun on kyse minusta. Kun lanka ja malli kohtaavat, niin on ilo neuloskella. Tämä huivi on ollut jo tekolistalla ainakin 7 vuotta. Melkeinpä siitä asti kun aloin blogia kirjottamaan. Vaikka malli näytti helpolta, niin ne nypyt arveluttivat. Toinen ja isompi syy oli tämä lontoonkieli.
No täytyy sanoa että molemmat selvitin aika tyylikkäästi. Kunhan vaan on jonkummoinenkin piirroskuvio sanallisen ohjeen lisäksi niin onnistuu vaikeammankin kuvion neulominen.
Lanka on ainakin oikein vauvanpehmoista ja aika karvaistakin. Tästä langasta onnistui tuo nypynteko nurjalla kerroksella tosi hyvin eikä tarvinnut jättää lankaa mitenkään enemmän löysälle oikealla puolella. Huivi painaa 76g ja neuloin 3,5:n pyöröillä. Tähteeksi jäi 72g, että toisen huivin vielä saisi kun vaihtaisi puikot vähän pienempään. Langan koostumus on 30% angora/50%villa/20%polyamidi ja 50g/250m. Tuli vähän pieni huivi mutta sitäkin lämpöisempi. Koko vain noin 50cm korkeus ja leveys yläreunasta 105cm.
Sukkalinja jatkaa jälleen. Nuo langat on kanssa jo pidempään huudelleet tahtovansa Ditheriksi. Molemmat on aika ohuita lankoja mutta yhdessä menettelevät. Tosin tuo pinkinpunainen olisi näyttänyt paremmalta ihan yksivärisenä mutta enpä viitsi alkaa purkuhommiin tälläkertaa.
Äärest`laitaan eli värit joista tykkään ja en tykkää. Ruskea ei ole koskaan kuulunut mieliväreihini mutta tässä mielivärini kanssa jotenkin menettelee. Kuvassa ruskea liian haalea. Se on oikeasti ihan tumman suklaan värinen joten siksi sen kelpuutan sukkiini.

keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Sukkabuumi jatkuu

Ei sitä kovin äkkiä saa vaihdettua tyylistä toiseen. Siis siksi kun tuossa parin kuukauden aikana ei tullut puikoilta kuin sukkia Sukkasato 2014 tempaukseen. Nämä sukat valmistuivat päivä-pari sen jälkeen kun kuukausi vaihtui.
Vaikka molemmat sukat on tehty samoista erä- ja värinumeron omaavista keristä ja kerrokset laskettu, niin ovat eri paria. Toinen sukka painaa 26g ja toinen 32g eli yhteensä 58g. Ilmeisesti on ollut eri paksuutta eri kerissä. Neulottu samankokoisilla puikoilla, 2½:n ja vieläpä niin että tein vuorotellen molempaa sukkaa. Silmukkamäärät samat mutta aina ei voi onnistua. Onhan tämä lanka muutenkin vähän epätasaista mutta ei vielä näin suurta heittoa ole sukkaparissa tullut.
En laittanut mitään kuviota kun ajattelin pitää paljaassa jalassa mutta pitäisi varmaan pestä ensin että pehmenisivät. Tuntuu aika kovalle tuo lanka vaikka onkin vaan yksikierteistä.
No seuraava neulos on sitten sitäkin pehmeämpää. Lankahamstereista ostin tätä lankaa 3 kerää. Kaikki ei varmaan menen tähän työhön mutta saa niistä lopuista pehmoiset unisukat.

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Raitasukat on valttia

Nämä raidalliset parit ovat sitten viimeiset tämänvuotiseen Sukkasato-tempaukseen. Ihailin joidenkin bloggaajien sivuilla olevia raitasukkia ja ajattelin josko osaisin itse neuloa niin kauniit. No se kauneushan on katsojan silmissä.
Ensin sain valmiiksi tuon Nalle-parin. Sukassa on neulottu 2 riviä vihreällä ja 3 Taika-langalla. Kolmosen puikoilla neulottu ja painoa 74g. Olen alkanut neulomaan tuota vahvistettua kantapäätä vielä jalan allekin niin kauan kun kaventelen siinä kiilassa silmukoita pois. En ole vielä päässyt kokeilemaan että kestääkö sukka kauemmin ehjänä tällä tavoin.
Muuten meni mukavasti mutta tuo lankojen vaihtokohta tuppaa kirraamaan. En uskaltanut jättää lankoja paljon löysemmälle siinä kohdin. Jätin vaihtokohdan sukan sisäsivulle kun ajattelin että jos se jalkapohjassa vaikka painaa.

Toinen pari sitten ihanasta Zeldan värjäämästä langasta, nimeltään Coolmint. Langan olin kerinyt kerälle jo aikaa sitten eli muutama vuosi takaperin kun tämän ihqun langan olin tilannut. Koostumus langassa on 75% sw-villa ja 25% polyamidi, 100g/420m.
Minusta tuli tosi kauniit vaikka ei tuo kuvio paljon näy. Olisi voinut ihan perussukat sileällä neuloa mutta kun se on niin tylsää. Tämä kuviohan on itsessään tosi helppo ettei sitä parin ekan kuvion jälkeen tarvitse kirjasta vilkuilla.
Sukissa on 12s puikolla ja neulottu 2½:n puikoilla ja lankaa meni 54g. Tuo oli alunperin 100g:n kerä joten siitä tulee vielä toiset sukat mutta täytyy taas harjoitella sitä varpaista varteen teknikkaa. Nämä ovat siis järjestyksessään 7:s ja 8:s pari Sukkasato 14 juttuun ja siellä Heinäladon puolelle.

maanantai 20. lokakuuta 2014

Kuvioneulesukat jälleen

Yksi pari jälleen valmiina. Tuntuu että mitä ohuempi lanka niin sellaisen parin saan valmiiksi nopeammin. Tämäkin lanka neuloutui 2½:n puikoilla ja tein molempaa sukkaa samanaikaisesti 15cm:n KnitPron koivuisilla puikoilla. Sukkapari painaa 54g joten jäi taas jämälankaa kahdesta kerästä. (Oikeasti langan väri ei ole läheskään näin pinkinpunainen vaan enempi matta.)
Löysin taas mieleiseni mallin kirjasta NEULOMINEN: Perusteet-Kuvioneuleet-Neuleohjeet. Siinä alkumetreillä vaan huomasin että neuleestani ei tullut samalaista kuin kuva antoi olettaa. Siispä vähän purkua ja lisättyjä nurjia silmukoita niin johan alkoi näyttää samalta.
Minäkin voin pitää itseäni tällähetkellä viherpeukalona kun kesän jälkeen kukkaset lykkäävät kukkaa oikein urakalla. Vien kesäksi melkein kaikki sisäkukat ulos. En ihan avotaivaan alle vaan leikkimökin terassille. Siinä on alkukesästä niin aurinkoista että tahtovat paistua. Laskin äsken että noita kiinanruusuja on nyt sisätiloissa 7 ja kaktuksia 4. Keväällä katkoin kiinanruusuista latvuksia ja ne oli koko kesän vesipurkissa juurtumassa. Vasta elokuussa sain osan laitettua multaan ja nyt ne alkavat kukkia. Toisen kaktuksen kanssa kävi keväällä niin että purkissa olevista haaroista toinen katkesi eli olin kastellut sitä juurelle ja kai märkäni pois. Siitä poikkimenneestä otin pieniä oksia ja lykkäsin suoraan hiekansekaiseen multaan. Ne uudet kaktukset ei vielä sentään kuki. Vanhatkin vähän laiskemmin kuin ennen. Varmaan se kesäkuun kylmä vaikuttaa kukintaan.
Vielä on vajaa pari viikkoa aikaa kerätä satoa Sukkasato-tempaukseen. Yhdet keskeneräiset on puikoilla ja jos vielä yhdet junasukat saisin aikaiseksi.

maanantai 13. lokakuuta 2014

Sukkapari Heinälatoon

Nyt on "meiän äiti" ollut ahkera kun on saanut oikein kaksi paria sukkia esittelykuntoon.

Vaikka tykkään kirjoneuletta neuloa, niin ei ole aikoihin mikään tökkinyt niin kuin nämä sukat. Olen kai liiaksi vertaillut omia tekemiäni muiden kauniisiin kirjoneulejämälankasukkiin. Eikä näistä sitten tullutkaan omaan jalkaan sopivat vaan jollekin pienempijalkaiselle. Kun ei vaan päähän mene että kirjoneule vaatii isommat puikot kuin pitsi- tai sileä neule. Pitänee lahjoittaa johonkin joulukeräykseen lapselle. Koko on varmaan lähempänä 35-37 kuin omaa kokoani. Kolmosen puikoilla neuloin ja muistin jopa päätellä joka kuvion jälkeen langanpäät piiloon. Kylläpä olikin lopussa kiva kun ei ollut kuin alku- ja loppupätkät pujoteltavana.
Mallikuvioita otin useammasta eri käsityöopuksesta sen mukaan miten silmukkamäärät täsmäsivät. Tuossa kiilassa kantapään jälkeen töpeksin mutta saa kelvata. Ei oikein menneet silmukat tasan mallikuvion kanssa. Näissä melkein kaikki langat Nallea ja sukat painavat 90g.

Nämä toiset sukat sitten ovatkin eri juttu. Kun saa yhdellä langalla neuloa ja pienemmillä puikoilla. Se on tuo koko 2½ juuri semmoinen sopiva minulle. Lankahan on yksikierteistä Drops Delightiä.

Vähän on liian reiällinen malli talveksi mutta täytyy pitää alussukkia tai säästää kesään. Nyt kun olen tehnyt muutamat parit vähän pidemmillä varsilla, niin jää harmittavasti semmoset vähän alle kerän lankaa jäljelle. Siis nämäkin sukat painavat 55g, että täytyy tosissaan aloittaa kohta jämälankasukkia neulomaan.













Minulla oli taas tuuria eräässä arvonnassa joka oli melkein vuosi takaperin tuolla Linnean neulomukset-blogissa. Lainaan tähän kuvat hänen blogistaan. Noin kauniisti kun oli pakattu, niin ei meinannut raaskia purkaa koko pakettia ollenkaan. Heijastimen olenkin jo virittänyt laukkuuni viime perjantaina kun oli tämä Roosanauhapäivä. Tuossa kuvastossa on monetkin sukat jotka miellyttävät silmiäni.

maanantai 6. lokakuuta 2014

Pikkaraiset junasukat

Viikko meni mutta neulontahaluja ei ole oikein ollut. Oikea käsi on aina vaan niin kipeä, että mieluummin annan sen huilata. Niin että turhaan kinusin silloin sairaanhoitajalta että milloin saan alkaa neulomaan. Kyllä se luonto näkyään opettaa hiljaa kävelemään tai tässä tapauksessa neulomaan.

No sain sentään nämä junasukat valmiiksi jo ennen viikonloppua. Enpähän sitten saanutkaan niitä kärrättyä tuonne Heinälatoon. Laiskuus voitti ja ajatus että sitten alkuviikosta. Nämä on varmaan jollekin keskosvauvalle passelit. Neuloin kakkosen puikoilla ja tuo lankahan on tosi hyvin marinoitunutta 80-luvun alkupuolelta. Sukat painavat 18g. Tein silloin koneella yhden ystäväni pienelle tytölle villahousut ja tekopalkkana otin lankajämät. Vielä tuossa kerässä on lankaa jäljellä 32g.

Taisin valehdella ettei neulontahaluja ole ollut. Riippuu langasta ja mallista, niin vielä sitä pienen kivun kanssakin jonkun puikollisen heittelee. Tykkään näistä Dropsin langoista ja niissä on silmiäni hivelevät sävyt. Kun lanka, puikot ja malli kohtaavat, niin silloin syntyy minultakin säällisessä ajassa sukkapari. Joku tuolla fb:n sukkaryhmässä kyseli että kauanko kenelläkin menee aikaa sukkaparin tekemiseen. Jossain kuvassa aiemmin oli joku lykännyt jalkansa suoraan kerien sisään, että siinä ei kauaa nokka tuhise kun on sukkapari jaloissa. No siinä tapauksessa jää kokonaan se neulomisen ilo kokematta.

Tälle sukalle on kaverikin ja samassa kohtaa menossa. Minä kun en osaa sitä "looppaamista". Tuntuu että yhtä nopeasti saan parin valmiiksi vaikka onkin tavalliset puikot. Kukin tyylillään ja minä tällä tyylillä.

Ne edellisen kirjoneulesukat ei oikein "sykähytä". Ei ole minusta mallia suunnittelemaan vaikka niin luulin. Ne on nuo Nalle-langatkin vähän liian paksuja kun täytyy kolmosen puikoilla neuloa. Jätän suosiolla paksut langat muille ja käytän itse vaan puikkoja 2½ ja niille sopivia lankoja. Väännän väkisin valmiiksi kunhan tuo käsi tokenee.