tiistai 7. maaliskuuta 2017

Huovutettuja pikkutossuja

Ei mennyt ihan niinkuin olin ajatellut näiden tossujen kanssa. Vaikka olen useammatkin tossut huovuttanut tässä vuosien varrella niin ei näin pieniksi ole kutistuneet yhdetkään.
Kun noita huovutettavia neuloo niin puikkosuositus on aina suurempi kuin muuten kyseistä lankaa neulottaessa. Ensimmäisiä Purosta huovutettuja tossuja neuloin 4:n puikoilla ja tuli aika tiivistä. Ne tossut onnistuivat huovutuksessa ja sain venytettyä omaan jalkaan sopiviksi. Nyt neuloin 6:n puikoilla kun sellaiset olin ostanut nimenomaan huovuttamista varten ettei tule liian tiivistä neulepintaa. Niin siinä sitten kävi että harva neulos huopaantui liiankin tiiviiksi.
Tässä vielä mittasuhteet ennen huovutusta. Nyt täytyy löytää sopivankokoisia jalkoja tossuille kun omassa porukassa ei niitä enää (tai vielä)ole.
Tähän myssyntekeleeseen laitoin noita silmukkamerkkejä joita sain testikäyttöön HopeaPolku-nimisestä yrityksestä. Olen itse käyttänyt vain hakaneuloja ja sähköhammasharjan renkuloita. Huomasin fb:n jossain neuleryhmässä ilmoituksen jossa haettiin testaajia merkeille niin ilmoittauduin heti.
Taas on aika yhden Dreambird-huivin. Langoiksi ajattelin tummanvihreää norjalaista vuosikerta-Kiriä joka on 100% villaa ja sulkalangaksi Zeldan käsinvärjäämää 80% sw merino/20% polyamidia. Tähän huiviin voin noita silmukkamerkkejä testailla sitten enemmän.

7 kommenttia:

  1. Itse olen ainakin huomannut, että huovutus on aika arvaamatonta.

    VastaaPoista
  2. Ihanan värisiä nuo tossut. Eiköhän niihin sopivat jalatkin löydy. Eri langat huopuu kyllä ihan eri tavoin, ainakin mun kokemuksella. Kaunis myssy tulossa myös.😊

    VastaaPoista
  3. Onneksi mulla ei oo pesukonetta niin ei tule noita huovutuksia tehtyä, ne saaattais olla kivoja.
    Monenlaisia silmukkamerkkejä on vuosien mittaan tullut käytettyä. Huonoja on sellaiset, joissa rinkula on esim. sellainen avainperämallinen eli siihen jää lanka helposti kiinni. Renkaan pitäisi siis olla suljettu. Helmiin kans lanka saattaa jäädä tai kietoutua, liian kevytkään ei ole hyvä. Eli mun mielestä ihan mikä vaan kaunis riipus ei käy silmukkamerkiksi.

    VastaaPoista
  4. Oi kun myssä näyttää kivalta merkkeineen.
    Yritin kerran neuloa huivia, mutta yrityksesi jäi.

    VastaaPoista
  5. Sievät tossut teit, vaikka kutistuikin liikaa.
    Ja ihana tuo myssynalku :)

    VastaaPoista
  6. Ihania tossuja. Kyllä niillekin varmasti sopivat jalat löytyvät.
    Kaunista näyttää olevan tuloillaan ja merkitkin ovat ihanan näköisiä ja varmasti hyviä käytössä.

    VastaaPoista